Oskar Kokoschka, Markis Joseph de Montesquiou-Fezensac, 1910 Foto: Prallan Allsten / Moderna Museet © Oskar Kokoschka / Bildupphovsrätt 2018

11.9 2018

Stulen konst och återlämningspolitik

Hur bör konst som blev stulen av nazisterna och som nu finns på museerna hanteras? Frågan engagerar museivärlden och får allt mer offentlig uppmärksamhet. Vi bjuder in till en internationell konferens där experter från Sverige och Tyskland diskuterar de angelägna frågorna i en offentlig debatt om den europeiska återlämningspolitiken.

Moderna Museet Stockholm, Goethe-institutet och Judisk kultur i Sverige bjuder in till offentlig internationell konferens på Goethe-institutet i Stockholm, 20–21 september.

Målsättningen är att belysa hanteringen, perspektiven och de aktuella utmaningarna samt problemen i samband med proveniensforskningen och restitutionen på svenska, tyska och andra europeiska museer. De befintliga kommissionerna i Österrike, Frankrike, Tyskland och Nederländerna sköter återlämningskraven på olika sätt. Mot denna bakgrund kommer vi att försöka ta med den så kallade Limbach-kommissionens arbete i debatten.

Under sommaren har svenska medier tematiserat den otillräckliga proveniensforskningen på svenska museer. Daniel Birnbaum, överintendent på Moderna Museet, har föreslagit att regeringen ska tillsätta ett fristående råd. Tillsammans med Olle Granath, tidigare chef för Moderna Museet och Nationalmuseum, har han skisserat hur ett sådant råd skulle kunna se ut.

Varmt välkommen!

Deltagare