Andreas Eriksson
Om Eriksson tidigare har arbetat med ett flyhänt redovisande av tekniker uppdelade på olika dukar – som ett slags provkartor på stilar inom det samtida måleriet – har han i sina senare målningar sammanfört slutsatser dragna från dessa undersökningar. Resultatet utgörs av betydligt mer komplext uppbyggda och allvarsamma betraktelser.
I två av de utställda målningarna skymtar utkast till en trädstam. Bakom slöjorna av tunn färg som pärlat sig av den fetare undermålningen anas upptecknade former som signalerar ”gre¬nar”. Erfarenheter från vardagen, en blick riktad mot naturen och hemmiljön har sedan flera år bildat underlag för Erikssons konstnärskap. Hans sätt att skapa ”landskap” pendlar mellan atmosfär, metafor och berättelse. I dessa två målningar blir dock figurationen aldrig mer än antydd. Färgskikten i det som kan ses som bakgrund flyter in i de som ligger framför. Bildens piktur innehåller tydliga spår av aktiviteten från penslar och spacklar. Andreas Eriksson är fortsatt upptagen med måleriets grammatik.
Målningarnas storlek gör att de upprättar en närmast kroppslig överensstämmelse med betraktaren. Det är som att möta en jämbördig individ i en finstämd utväxling av erfarenheter.
Andreas Eriksson
Född 1975 i Björsäter
Bor och arbetar i Medelplana
Utbildning
1993–98 Kungl. Konsthögskolan, Stockholm
Separatutställningar i urval
2009 Roundabout the Hardship of Believing, Galleri Riis, Oslo [NO]
2008 Walking the Dog, Lying on the Sofa, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, Wien/Vienna [AT]
2007 Art 38 Basel, Art Statements, Basel [CH]
Grupputställningar i urval
2009 Momentum 2009 – 5th Nordic Biennale of Contemporary Art, Moss [NO]
2009 Livsformer, Bonniers konsthall, Stockholm
2009 Distant Nearness – Nature in Contemporary Art, Kunstmuseum Bonn [DE]
Bibliografi i urval
Walking the dog, Lying on the Sofa, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, WienVienna, 2008.
Round About the Pipeline Tree, Astra Zeneca, 2007.
Cosimo, Blå Himmel Förlag, 2006.