
Viktor Kopp, Choklad, 2009 Courtesy Bureau, New York © Viktor Kopp / Bildupphovsrätt 2010
Viktor Kopp
Kakans högplatåer närmar sig monokromens serena stillhet, medan de illusoriskt målade mellanrummen dramatiskt avtecknar sig som belysta eller skuggade sänkor. Målningen buktar in och ut i ett spel mellan realism och abstraktion. Som om den vill vara både choklad och färg.
I början brukade Viktor Kopp låta sina initialer avteckna sig i chokladen. Versalerna V och K framträdde nedsänkta i färgen som ett skämtsamt firmanamn. Målningarna från 2010 präglas mindre av den sortens humor och mer av allvar. Kanske till och med av sorg. De byggs upp av en tyngre och mörkare kulör än tidigare och med tydligare rester av den måleriska akten.
Viktor Kopps chokladytor fixerar seendet. Att de kommer ur ett undersökande av dörrar är därför inte förvånande. Inte heller den medvetna blinkningen åt såväl geometrisk modernism som popkonst. Målningarnas vertikala plan pekar tillbaka på sig själva. ”Se mig i min framställning som chokladdörr.” Så talar målningarna till betraktaren. Om färgen och om händelser i färgen. Om motivets realism. Och penseldragets.
Tidigare föreställde oljefärgen choklad. Nu är chokladen verkligen målad färg.
Viktor Kopp
Född 1971 i Stockholm
Bor och arbetar i Stockholm
Utbildning
1995–2000 Konsthögskolan i Malmö/Malmö Art Academy, Malmö
1999 Konstakademien i Helsingfors, Helsingfors/Helsinki [FI]
1991–1993 Domens konstskola, Göteborg/Gothenburg
Separatutställningar i urval
2010 Bureau, New York [US]
2008 Landings Project Space, Vestfossen [NO]
2007 Galleri Magnus Åklundh, Malmö
Grupputställningar i urval
2009 Romantikens kraft – På spaning efter romantiken, Malmö Konsmuseum, Malmö
2008 No no no no no no no no no no no no there’s no limit, Galleri Signal, Malmö
2007 Jag vill kunna se vad det är, Lunds Konsthall, Lund
Bibliografi i urval
Niklas Söderberg och Viktor Kopp Här, Publikation(), Malmö, 2008
www.viktorkopp.com