De Beers

Olav Westphalen, De Beers, 2010 Acrylic on paper © Olav Westphalen. Courtesy Galerie Georges-Philippe & Nathalie Vallois, Paris

Olav Westphalen

I Olav Westphalens målningar av diamanter uppträder en avslöjande dubbelhet. Deras motiv är mer eller mindre identiska med de annonser för luxuösa juvelimperier ur det globala medieflödet som varit konstnärens källor, men syftet bakom bilderna har komplicerats genom konstnärens utförande.

På långt håll framstår förvisso målningarna som lika förföriska och lockande som reklambilderna vill vara, men rör man sig närmare är det som att de närmast upplöses i den rinnande och ”slarvigt” droppande svarta färgen. Några av bilderna innehåller företagens logotyper som blir nästan oanständigt påträngande i målningarnas kraftiga uppförstoring.

Olav Westphalens återanvändning av förlagorna tillför målningarna ett glidande och obestämt innehåll. Samtidigt som hans bilder exploaterar lyxkonsumtionens råa sken finns hos dem en fascination för reklambildens förföriskt hårda yta. Och för skönheten hos de ädla stenarna. Kristallernas prismatiska slipning har i Westphalens flyhänta tolkning fått en medveten likhet med utseendet hos abstrakt modernistiskt måleri. Konstvärlden har påtagliga likheter med diamantindustrin i sin fetischerande dyrkan av objekt, äkthet och konstnärens signatur. Detta gränsland mellan värdefullhet och värdelöshet är något som Westphalen ofta återkommer till i sina målningar, teckningar och skulpturer – som i sig inte sällan är åtråvärda objekt.

Målningarna av juveler tillkom samtidigt med skulpturen Drums (2010). Likt en förstelnad fontän producerar ett par på varandra staplade bensindunkar en svart oljepöl. Denna färggrant nutida popkonstskulptur kan tyckas sticka av mot de mer lågmälda målningarna. Men verken förenas genom referensen till kol, oljans och diamanternas gemensamma grundämne, och till den girighet som är drivkraften bakom utvinningen av dessa ämnen. De speglar inte bara överflödet i vår kultur utan också de paranoida, och ibland längtansfulla, fantasierna om misslyckande och kollaps – hur historiskt exempellösa krafter går hand i hand med den molande rädslan för impotens och nederlag.

Olav Westphalen

Född 1963 i Hamburg [DE]
Bor och arbetar i Stockholm

Utbildning

1994 M.F.A. Visual Arts, University of California, San Diego [US]
1987 M.A. Gestaltung, FH Hamburg [DE]

Separatutställningar i urval

2010 PROW and Anti-PROW, utställning I två delar på/two-part show at Sara Meltzer Gallery & Art In General, New York [US]
2007 The Disciplines, Brandenburgischer Kunstverein, Potsdam [DE]
2003 The First Long Island City Blimp Derby, Sculpture Center, Long Island City [US]

Grupputställningar i urval

2006 Draft Deceit, Kunstnernes Hus, Oslo [NO]
2004 Whitney Biennial, Whitney Museum of American Art, New York [NO]
2000 Greater New York, PS1, Queens [US]

Bibliografi i urval

Olav Westphalen, Twentyfour Artworks Scaled According to Market Value, (texter av/texts by: Gregory Williams, Gerrit Gohlke), Brooklyn, NY; Shelf Publishing, 2009.
Dan Graham and Olav Westphalen: “The Artist as a Lumpen Conceptualist”, Olav Westphalen, Ü-Drawings, Office for Contemporary Art, Oslo, 2008.
Joerg Heiser, ”Slapstick Und Das Gerfrorene Grinsen: Maurizio Cattelan, Andreas Slominski, Olav Westphalen”, Plötzlich Diese Übersicht. Berlin: Claassen Verlag, 2007.

Mer om utställningen