Axel Lieber
Hans senaste verk är det mest vardagliga man kan tänka sig – och samtidigt det mest privata. Lieber har gjort en skulptur av sin egen lägenhet. Hans hem, i en typisk folkhemsbyggnad i Malmö, består av två rum och kök, badrum, hall och balkong. Genom att teckna två tvärsnitt över sin lägenhetsplan, klippa ut de fyra trianglarna och sedan vränga delarna ut och in uppstår en romb som utgör grunden till hans skulptur. I den har ute blivit inne och hemmets privata sfär har vrängts ut mot det offentliga – ungefär som när man kränger av sig en tröja och avigsidan kommer fram till allmän beskådan. Insidan och utsidan av skulpturen är tillsammans 42 kvm, samma storlek som hans lägenhet. För att kunna uppnå samma yta, har han förminskat proportionerna så att lägenheten blivit 80 procent av sin ursprungliga storlek.
Som besökare möter vi en naken struktur med öppningar åt olika håll som erbjuder många ingångar. Inne i skulpturen finner vi flera objekt som aktiverar den svala, paviljongliknande strukturen. Med tydliga referenser till modernistisk arkitektur och design väcker Axel Liebers konst frågor om hur våra privata liv vävts samman med samhällskroppen och hur dess ideologier klivit in i våra vardagsrum.
Axel Lieber
Född 1960 i Düsseldorf, Tyskland
Bor och arbetar i Malmö
Utbildning
1978–84 Staatliche Kunstakademie Düsseldorf, Tyskland
Separatutställningar i urval
2008 Spelplan 2, Landskrona Konsthall
2005 Nebenwirkungen, Kunsthalle Wintherthur [CH]
2004 Release, Henry Art Gallery, Seattle [US]
Grupputställningar i urval
2010 Berlin Transfer, Berlinische Galerie, Berlin [DE]
2009 Ferne Nähe. ”Natur” in der Kunst der Gegenwart, Kunstmuseum Bonn [DE]
2005 Faites vos jeux, Akademie der Künste, Berlin [DE]; Kunstmuseum Liechtenstein, Vaduz [LI]
Bibliografi i urval
Axel Lieber & Jørgen Carlo Larsen, Inside Modernism, Spelplan Landskrona Konsthall, 2008.
Axel Lieber, Uppfyllelse/Axel Lieber, Malmö Konsthall, 2002.
Axel Lieber, Kunstverein Freiburg, Verlag für Moderne Kunst, 1995.