Karl Holmqvist
Men Holmqvists konstnärskap är inte bara en ekokammare där samtida popkultur och historiska avantgardeexperiment bildar nya ackord och stämmor, det har också en direkt politisk dimension. Hans cut-ups och détournements syftar till att göra motstånd mot dagens nivellerade, globala masskultur, till att vrida loss dess uttryck och former från deras givna platser och öppna upp sprickor eller skapa nya dialekter inuti dess homogena språk. Han söker sig på så vis mot mellanlägen där språket destabiliseras och betydelserna börjar glida, där det alltför väl bekanta blir främmande, det banala blir rikt på mening och där nya resonanser och spänningar kan uppstå: lägen mellan bokstav och figur, mellan det skrivna och det talade, mellan yta och rum, mellan repetition och variation.
Plagiat är nödvändigt, framsteget medför det, hävdade Lautréamont 1870. Holmqvists konst bevisar att detta är mer aktuellt än någonsin: att kopiera, tillägna sig och förvränga kulturens former är inte bara en rättighet, det är en plikt.
Karl Holmqvist
Född 1964 i Västerås
Bor och arbetar i Berlin [DE] och Stockholm
Separatutställningar i urval
2010 Hymn to Pan, Badischer Kunstverein, Karlsruhe [DE]
2009 I’ll Make the World Explode, Galerie Giti Nourbakhsch, Berlin [DE]
2009 Entrevista con el Vampiro, Gaga Arte Contemporaneo, Mexico City [MX]
Grupputställningar i urval
2010 27 Senses, Chisenhale Gallery, London [UK]
2009 The Malady Of Writing, MACBA, Barcelona [ESP]
2009 Poor. Old. Tired. Horse, ICA, London [UK]
Bibliografi i urval
Katie Kitamura, ”27 Senses”, Frieze, oktober/October 2009. Stefania Palumba, ”What’s My Name Again?”, Mousse magazine, september/September 2009.
Pati Hertling m.fl./et al. Modern, modern, katalogtext/catalogue text, Chelsea Art Museum, New York.
Sabine B. Vogel, ”Curated by_”, Artforum, maj/May 2009.