Christine Ödlund
Verkstiteln är hämtad från en bok med samma namn, skriven av den klärvoajanta teosofen Annie Besant och hennes följeslagare C.W. Leadbeater, 1901. Annie Besant ansåg sig ha den ovanliga förmågan att uppleva ljudvågors färger och former och i hennes bok finns illustrationer av svampliknande formationer där musik transformerad till färg och form strömmar ut ur kyrkobyggnader.
Christine Ödlund intresserar sig för ekologisk kemi och hur växter kommunicerar med varandra. Hennes konst pendlar ofta mellan makro- och mikronivå och kring hur vitt skilda fenomen visuellt överlappar varandra, vilket kommer till uttryck i abstrakta animationer, teckningar, skulpturer och musik. I hennes konst sker det korskopplingar enligt en logik som inte är accepterad inom den naturvetenskapliga forskningen. 2008 kom hennes första komponerade musik ut på CD, med titeln Phenomena.
Från början arbetade Ödlund huvudsakligen med en videokamera men hon har nu utvecklat sitt konstnärskap i nya riktningar. I sina animerade bilder och i ljudkompositioner formulerar hon det som forskare och klärvoajanta vet, men som vi andra har svårt att förnimma.
Christine Ödlund
Född 1963 i Stockholm
Bor och arbetar i Stockholm
Utbildning
2002–2004 Electroacoustic Music, EMS, Stockholm
1995–1996 Video, Kungl. Konsthögskolan/Video Department, Royal Academy of Fine Arts, Stockholm
1992–1995 Fotolinjen, Konstfack/Academy of Photography, University College of Arts, Crafts and Design Stockholm
Separatutställningar
2009 Thought-Forms, Christian Larsen, Stockholm
Grupputställningar i urval
2010 Parkliv, Marabouparken, Sundbyberg
2010 Thrice upon a time, Magasin 3, Stockholm
Diskografi
Phenomena, iDEAL recordings, 2008.
Bibliografi
Sanna Samuelsson Artlover #4, årgång /vol.1, 2010 .
Ronald Jones, Artforum, mars/March 2010.
Bruce Russell, The Wire, #306 August 2009.
www.christineodlund.se