Group 2

Lisa Jeannin, Korsning, 2005 © Lisa Jeannin/BUS 2006. 2-kanalig vidoeinstallation

Lisa Jeannin

Lisa Jeannin arbetar med något av det mest grundläggande inom konsten, nämligen att betrakta och bearbeta omvärlden med hjälp av fantasin. Den konstnärliga värld hon arbetar med växer fram i animationer, teckningar, musik och performance. Den förefaller inte sällan obegriplig och verken som utgör den kan sägas sakna fast betydelse. Men därmed inte sagt att de saknar mening, tvärtom.

Svårgripbarheten är deras stora tillgång. Det är i det outtalbara och verklighetsfrämmande som vår fantasi, som betraktare, tar vid och växer. Det är därför vi fastnar i Jeannins värld, accepterar och ingår förbund med den.

Allt kan med andra ord hända, och händer, i Jeannins konst. Att se en utställning med Lisa Jeannin är att gå på besök där vår rationella verklighet inte är mycket värd, där den för stunden är utbytt mot hennes skruvade men samtidigt, likt hos drömmen, fullkomligt logiska värld. För precis som i drömmen är det framförallt sammanhangen och de möten som skapas inom hennes figurgalleri som genererar det fundamentalt annorlunda och personliga. De enskilda figurerna är ofta lätt igenkännbara från vardag, historia och populärkultur. Sköldpaddan, mumien, skelettet, monstren, Mozart, resväskan… Man anar att fabeln, film och livet självt tjänar som inspiration till hennes arbeten.

Några frågor…

Vad driver dig som konstnär?

Vad som driver mig är skaparkraften och att jag inte vill ha ett annat jobb än att göra konst.

Nämn en konstnär från konsthistorien som du tycker har relevans idag och varför.

Buster Keaton. Han skapade historier och uppfinningar som fortfarande är viktiga för människor och filmen som medium och konstform. De är existentiellt överväldigande. Vad det handlar om är att se världen på nya vis.

Vilket var det dominerande samtalsämnet, diskussionen under din utbildning? Med lärare och mellan elever.

Jag höll mig lite för mig själv och deltog inte i generella diskussioner.

Berätta något om ditt verk som du visar på Moderna Museet. Berätta precis vad du vill om det.

Verket heter Korsning och är två filmer som hör ihop. I stora drag handlar de om att reinkarneras i detta liv och att det pågår flera saker samtidigt parallellt som får betydelser och konsekvenser i filmens baksida.

De refererar även till film som en slags verklighet. Det är animationer gjorda i stopmotion-teknik och super-8 film blandat. Båda filmerna har ett gemensamt soundtrack, men ljuden har olika betydelser i de olika filmerna. Det är dumt om jag berättar exakt vad det är som händer i filmerna, men jag kan avslöja att döda vaknar till liv, vi möter KungFu mästare och en spindel grejar i en ateljé.

Lisa Jeannin

Född 1972 i Uppsala. Bor och arbetar i Antwerpen. [BE]

Utbildning

1996–2001
Konsthögskolan i Malmö, Malmö

1995–1996
Akademie voor Kunst en Vormgeving, Den Bosch, Breda [NL]

Separatutställningar i urval

2005
Breaking the law, ALP galleri Peter Bergman, Stockholm

2004
Galleri Ping Pong, Malmö

2001
Ö, Index, Stockholm

Grupputställningar i urval

2005
Sydkraft, Loop-raum, Berlin [DE]

2004
MALM 1, Malmö Konsthall, Malmö

2004
Mörkrets Hjärta Göteborgs Konsthall, Göteborg

Bibliografi i urval

Dan Jönsson, ”Svaleboskolan i Veberöd”, Statens konstråds katalog #34/2005.

Leif Holmstrand, ”Två sorters fragment gällande Lisa Jeannin” Mörkrets Hjärta (utst.kat.), Göteborgs Konsthall, Göteborg, 2004.

Leif Holmstrand, ”Öppning spricka brospann” Under Bron (utst.kat.), Dunkers Kulturhus, Helsingborg, 2003.

Mer om utställningen