Oskar Korsár
Med en bakgrund som graffitimålare och en utbildning i grafisk formgivning refererar bilderna estetiskt framför allt till serieteckningar och expressivt måleri. Flera av hans verk rymmer en ångestfylld melankoli.
Ofta domineras illustrationerna av en eller två huvudfigurer, placerade i en vardagsrealistisk miljö. Anorektiska kvinnofigurer med avlånga, överdimensionerade huvuden utför enkla aktiviteter som att klä på sig, diska eller samtala på sängen. Det finns ingen närhet mellan figurerna. De känns ensamma och introverta. Linjeföringen gör att människorna och objekten smälter in i omgivningen. I den lågmälda dramatiken träder vid ett närmare studium en mängd, till synes malplacerade föremål fram i de välbekanta miljöerna. Föremålen skapar oräkneliga referenser som spretar åt olika håll och utjämnar alla visuella hierarkier
I sin egenartade bildvärld omtolkar och använder Korsár ett formspråk som ligger nära teckning, illustration och massmedial bildkultur. På olika nivåer blandar han och vrider på vår tids koder för visuell kommunikation.
Några frågor…
Vad driver dig som konstnär?
Att få vara diktator över en artificiell anarki.
Nämn en konstnär från konsthistorien som du tycker har relevans idag och varför.
James Ensor för att han visar det fula i det fina och Renoir för att han gör motsatsem.
Berätta något om ditt verk som du visar på Moderna Museet. Berätta precis vad du vill om det.
Tusch på papper.
Oskar Korsár
Född 1977 i Umeå. Bor och arbetar i Stockholm.
Utbildning
1998–2001
Konstfack, Stockholm
1997–1998
Birkagårdens konstskola, Stockholm
Separatutställningar i urval
2004
ALP galleri Peter Bergman, Stockholm
2002
ALP galleri Peter Bergman, Stockholm
Grupputställningar i urval
2005
Works On Paper, Nils Staerk ContemporaryArt, Köpenhamn [DK]
2005
Liste 05, ALP galleri Peter Bergman, Basel [CH]
2005
Strangely Familiar, AR/GE Kunstmuseum, Bolzano [IT]
Bibliografi i urval
Ika Kaminka, ”Oskar Korsár”, Momentum (utst.kat.), Moss, 2004.