Gunilla Klingberg
Ett exempel är verket Sparspace från 2000 där varumärket för lågpriskedjan Sparlivs mångfaldigats till en kalejdoskopliknande bild.
Under senare tid har liknande kombinationer av varumärken utformats som orientaliska och psykedeliska mönster. Tillsammans med citat och föremål bildar de rumsliga installationer. I Mantric Mutation på Galerie Nordenhake i Stockholm 2004 täcktes väggarna av psykedeliska varumärkesmönster i orange samt citat av new age-gurun Deepak Chopra i spegelbehandlat plexiglas. I rummet fanns även en kandelaber med färgade levande ljus.
Kopplingen till new age-rörelsen är ingen slump, exempelvis när hon refererar till mandalamönster. En mandala är ju en symbol som används vid meditation för att nå ett djupare tillstånd av medvetande. Men när Klingberg skapar mandalamönstret av varumärken påpekar hon att många av oss både konsumerar livsåskådningar likt dagligvaror samtidigt som konsumtionen av varor kan tolkas som varande den ledande livsåskådningen i världen. Klingberg återvänder ständigt till denna koppling mellan kommersialism, andlighet och estetik, och det är den som gör hennes konst både vacker och viktig.
Gunilla Klingberg
Född 1966 i Stockholm. Bor och arbetar i Stockholm.
Utbildning
1993–1997
Skulpturlinjen. Konstfack,Stockholm
Separatutställningar i urval
2005
A Whiter Shade of Pale, Stade [DE]
2004
Mantric Mutation, Galerie Nordenhake, Stockholm
2004
Repeat Pattern, KIASMA Museum of Contemporary Art, Studio K, Helsingfors [FI]
Grupputställningar i urval
2005
What Business Are You In, Atlanta Contemporary Art Center [US]
2003
Plunder, Dundee Contemporary Arts, Skottland [GB]
2002
Palais de Tokyo, Site de Création Contemporaine, Paris [FR]
Bibliografi i urval
Sara Arrhenius, “Mantric Mutation”, A Whiter Shade of Pale (utst.kat.), Stade, 2005.
Pernille Albrethsen, “The Klingberg Manual”, Repeat Pattern (utst.kat.), Studio K/Kiasma, Helsingfors, 2004.
Harald Fricke, Reviews – Berlin: Künstlerhaus Bethanien, Artforum International, November 2002.