![](https://www.modernamuseet.se/stockholm/wp-content/uploads/sites/3/2006/02/903018a44a1d486e89cf8f252e05cc921.jpg)
Ride 1, Ride 1;1, 2005 © Ride 1/BUS 2006. Courtesy Brändström & Stene. Rumsinstallation. Installationbild Galleri Ping Pong, Malmö. Malmö Konstmuseum.
Ride1
Eftersom sitsen var fixerad vid hjulet följde den hjulets rotation, vilket innebar att passageraren för en stund hängde upp-och-ned, fastspänd i säkerhetsselen utan möjlighet att ta sig loss. Åkturen resulterade i en både lustfylld och obehaglig känsla som är talande för Ride 1.
En stor del av konsten från 1990-talet och framåt syftar till att skapa relationer och göra betraktaren till medskapare. Ofta drivs den av ett demokratiskt patos och uttrycker en social kritik. Ride 1 bryter med den traditionen. Det demokratiska inslaget försvinner delvis när konstnärerna låtsas bjuda in till delaktighet och interaktion men i själva verket försätter betraktaren i situationer som man kanske inte skulle ha gett sig in i frivilligt. Projektet kan ses som en kritik av den politiskt korrekta konsten, och fotografiet där de tre konstnärerna framställs som våldsverkare blir då till en tydlig varning för deras egentliga avsikter.
![](https://www.modernamuseet.se/stockholm/wp-content/uploads/sites/3/2006/02/ride1.jpg)
Ride 1
Ronny Hansson
Född 1962 i Uddevalla.
Bor och arbetar i Nyköping.
Utbildning
1991–1996
Konsthögskolan, Umeå
Jonas Kjellgren
Född 1962 i Gävle.
Bor och arbetar i Torsåker.
Utbildning
1991–1996
Konsthögskolan, Umeå
Stig Sjölund
Född 1955 i Timrå.
Bor och arbetar i Stockholm.
Utbildning
1977–1981
Konstfack, Stockholm
Separatutställningar
2006
Galleri Brändström & Stene, Stockholm
2004
Galleri Ping Pong, Malmö
Grupputställningar
2005
POPULISM, Contemporary Art Center, Vilnius [LT]
2005
Vid regnbågens slut, Tumba bruksmuseum, Stockholm
Bibliografi/Bibliography
Lars Bang Larsen, POPULISM, (utst.kat.), Berlin, 2005.
Rikard Ekholm, www.ride1.org, 2005.