Group 2

Fia-Stina Sandlund, Min business med baddräktskungen, 2005 © Fia-Stina Sandlund. Rums- och ljudinstallation (detalj). Verket har producerats i samarbete med SRc.

Fia Stina Sandlund

Fia-Stina Sandlund undersöker samhälleliga maktstrukturer och normalitetsbegrepp. På ett humoristiskt sätt ifrågasätter hon existerande system och tar tydligt tar avstånd från alla former av förtryck och ojämlikheter.

Hon agerar både på konstscenen och i det mediala rummet för att föra fram sina politiska ståndpunkter. I flera av hennes aktioner finns ett tydligt feministiskt perspektiv och konstverken, liksom hennes journalistiska arbete, har ofta dokumentära drag.

I Sandlunds ljudinstallation Konstnärsklubben (en sammanslutning enbart för män som funnits i Stockholm sedan 1856), ringer hon medlemmarna och frågar exempelvis varför kvinnor inte kan bli antagna. Samtalen avslöjar vilka värdegrunder klubben vilar på och fortfarande befäster. Som medlem i gruppen Unfucked Pussy utförde hon en aktion mot Fröken Sverige-tävlingen i form av en demonstration där uttrycket ”Gubbslem” stod skrivet på banderollen.

Sandlunds senaste projekt initierades genom att hon blev uppringd av baddräktsdesignern Panos Emporio, som köpt rättigheterna till Fröken Sverige. Trots att de representerar totalt motsatta moraliska ståndpunkter visar samtalen att likheterna mellan deras agerande är stora – hur de båda strategiskt utövar sin makt för att uppnå sina respektive mål.

Sandlund visar med sitt konstnärskap hur det är möjligt att påverka samhället och skaffa sig en maktposition genom att använda sig av strategiska och retoriska grepp.

Några frågor…

Vad driver dig som konstnär?

Makten och normen måste ständigt granskas med förstoringsglas. Jag är intresserad av att använda konst som ett kritiskt verktyg och ser mitt arbete som ett enda långt projekt där jag ständigt interagerar med samhället på det sätt som jag för tillfället tycker är intressantast. Mina konstverk får gärna fylla i luckor som jag tycker mig se runt omkring.

Nämn en konstnär från konsthistorien som du tycker har relevans idag och varför.

Yoko Ono för att hennes konstnärskap är under ständig utveckling. Hon är modig, humoristisk och politisk och har gjort ett rejält avtryck i konsthistorien redan under sin livstid.

Vilket var det dominerande samtalsämnet, diskussionen under din utbildning? Med lärare och mellan elever.

Konst.

Berätta något om ditt verk som du visar på Moderna Museet. Berätta precis vad du vill om det.

Mitt verk är en sorts case study av effekterna som uppstått efter en uppmärksammad mediakupp. Man kan säga att jag dokumenterar en snöboll som jag varit med om att sätta i rullning. Granskningen i sig, är en form av aktivism.

Fia-Stina Sandlund

Född 1973 i Stockholm. Bor och arbetar i Stockholm.

Utbildning

2000–2003
Konstfack, Stockholm

1998–2000
Högskolan för fotografi och film, Göteborg

Separatutställningar i urval

2004
Aktionsverket, performance Auktionsverket, Stockholm

2004
Socialismens väg, radiodokumentär för SRc, www.sr.se/src/podradio

2004
Att Göra: Write a Popsong, Galleri Box, Göteborg

Grupputställningar i urval

2005
Capital (It Fails Us Now), UKS, Oslo [NO] och Kunstihoone, Vilnius [LT]

2005
Radiodays, De Appel, Amsterdam [NL]

2004
Svenska Hjärtan, Moderna Museet, Stockholm

Bibliografi i urval

Anna Nyström, Feminismen bubblar under ytan, Riksutställningar #4/2004.

Sophie Allgårdh/Estelle af Malmborg, Svensk konst nu. 85 konstnärer födda efter 1960, SAK/Wahlström & Widstrand, 2004.

Magdalena Malm, ”Fia-Stina Sandlund”, Svenska Hjärtan (utst.kat.), Moderna Museet, Stockholm, 2004.

Mer om utställningen