Group 2

Johanna Billing, Magic & Loss, 2005 © Johanna Billing. 16 mm film överförd till 16:52 min loop. Courtesy Hollybush Gardens, London.

Johanna Billing

Johanna Billing skapar filmscener från en geografisk plats eller tidsbestämd referens såsom en låt eller en film.

Scenerna är inte alltid aktiva utan visar istället människor som i mötet med ett samhälle i förändring tycks vara fast i en slags ambivalens och osäkerhet. De vandrar runt på en lägenhetsvisning (Look Out!, 2003), praktiserar andningsövningar (Missing Out, 2001) eller väntar på en revolution (Project for a revolution, 2000).

Filmen Magic & Loss (2005) hämtar sin titel från ett album som Lou Reed spelade in då många av hans vänner gick bort samtidigt. En grupp personer utan inbördes relation hjälps åt att packa ihop och flytta ut ur en lägenhet. De arbetar under tystnad och det är tydligt att den som bor i lägenheten inte är närvarande. Under den registrerande ytan förmedlar filmen en obehaglig känsla som bygger både på oklarheten kring vad som hänt med lägenhetsinnehavaren och på anspänningen mellan dem som arbetar tillsammans.

Filmen är inspelad i Amsterdam som likt Stockholm är en stad där självständighet och den ekonomiska möjligheten att bo ensam värderas högt. Uppvuxen under en tid präglad av stark individualism reflekterar konstnären över hur högt vi värdesätter vårt oberoende. I hennes filmer finns en återkommande stämning av melankoli och saknad, som är både existentiell och samtidigt grundar sig på den alienation som individualismen skapar i vår tid.

Några frågor…

Vad driver dig som konstnär?

Att försöka hitta oväntade lägen och platser för kommunikation.

Nämn en konstnär från konsthistorien som du tycker har relevans idag och varför.

Gordon Matta-Clark. Hos honom får staden, konsten, arkitekturen, människorna och maten flyta ihop, och ingenting står över något annat.

Vilket var det dominerande samtalsämnet, diskussionen under din utbildning? Med lärare och mellan elever.

Det handlade i början mycket om att förbättra själva strukturen på skolan för att överhuvudtaget kunna komma till ett innehåll i en diskussion. Få fler lärare att komma till skolan samt få möjlighet att ta del av konstteori som tex inte fanns på schemat när jag började. Mot slutet av utbildningen handlade nog mycket av konstdiskussionen om frågor kring identitet.

Berätta något om ditt verk som du visar på Moderna Museet. Berätta precis vad du vill om det.

Det är en slags koreografi och visar arbetet under en gemensam utrensning av en lägenhet, där en grupp främmande människor packar ner en för dem okänd persons hem. Filmen är inspelad på en gata i det centrala Amsterdam, där det mest privata möter det offentliga i nedfirandet av möbler och tillhörigheter med hjälp av sk tackel och rep. Titeln ”Magic & Loss” kommer från ett album som Lou Reed skrev efter att flera av hans vänner gått bort ungefär samtidigt.

Johanna Billing

Född 1973 i Jönköping. Bor och arbetar i Stockholm.

Utbildning

1994–1999
Institutionen för Konst. Konstfack, Stockholm

Separatutställningar i urval

2005
Magical World, Hollybush Gardens, London [GB]

2003
You don’t love me yet, Vedanta Gallery, Chicago [US]

2003
Studio Works, Milch at Gainsborough Studios, London [GB]

Grupputställningar i urval

2005
9th Istanbul Biennial, Istanbul [TR]

2005
Dialectics of Hope, 1st Moscow Biennial, Lenin Museum, Moskva [RU]

2004
Normalization, Nova Gallery. WHW, Zagreb [HR]

Bibliografi i urval

Olivia Plender, “After the rehearsal”, Frieze#81, March, 2004.

Charles Esche, Johanna Billing, Cream 3, Phaidon Press, 2003.

Lisa Panting, “The innocence has evaporated”, Untitled Magazine, 2002.

Mer om utställningen