Mats Hjelm
Det är inte minst utmärkande för trilogin White Flight, Man to Man och Kap Atlantis. Verken är delvis en uppgörelse med Hjelms egen historia – han växte upp med en ofta frånvarande dokumentärfilmare som far, vars material han bitvis återanvänder. Men samtidigt särskådar också Hjelm begreppet manlighet. I närvaro av makt och våld vävs historia och nutid samman av religion och andlighet, kulturella uttryck, politiska utspel och konflikter. Det är teman som också återkommer i verket Deliverance. Historiens hierarki bryts ned av ett icke-linjärt berättande och man kan fråga sig när historien slutar och när samtiden tar vid. Den visuella formens struktur påminner på så sätt om det mänskliga minnets bilder.
Verkens sammanhållande länk är musiken. Den står för det på samma gång förlösande som helande inslaget. Hjelm söker kanske inte så mycket förklaring som försoning, som ett sätt att gå vidare.
Mats Hjelm
Född 1959 i Stockholm. Bor och arbetar i Stockholm.
Utbildning
1989–1990
Graduate studies in Sculpture. Cranbrook Academy of Art [US]
1985–1989
Skulptur. Konstfack, Stockholm
Separatutställningar i urval
2005
Vox Historiska Museet, Stockholm
2003
Galerie im Taxispalais, Innsbruck [DE]
2003
BildMuseet, Umeå
Grupputställningar i urval
2005
National Center for Contemporary Art, Moskva [RU]
2003
The New Contemporary Arts Center, Cincinnati [US]
2001
Uniform. Order and Disorder, PS 1 Contemporary Art Center, New York [US]
Bibliografi i urval
Florian Pumhösl ”Mats Hjelm: Trilogien” Springerin, Austria, 2003-03-01.
Lars O Ericsson ”Ett fullbordat farväl…” Dagens Nyheter, 2002-08-31.
Francesco Bonami, ”Mats Hjelm”, Flash Art, Italy, Mars – April 1999.