
Sirous Namazi, Structure, 2004 © Sirous Namazi. Courtesy Galleri Magnus Åklundh, Galerie Nordenhake. Aluminium, trä, hjul, plast. 110x270x150 cm. Foto: Momentum, Moss
Sirous Namazi
Genom hans konst möter vi således välbekanta objekt, men vi ser dem på nya sätt. Namazi återanvänder till exempel det förbrukade eller trasiga och låter det bilda fundament för nya, sammansatta, helheter. Som i Patterns of Failure, en serie verk bestående av olika porslinsföremål som slagits i bitar innan de reinkarnerats som skulptur. Eller pixelmålningarna där bilder av sopor utgör grunden och transformeras till måleri.
Omsorgen om dessa trasiga och förkastade ting tycks också spegla ett intresse för människan. Metaforiken i verken kan i någon mån sägas handla om vår fragilitet och om utanförskapet. Ett spår som förstärks i Periphery, en skulptur som är den typiska sinnebilden för en svensk förortsbalkong. Den utkikspunkt varifrån man i säkerhet siktar sin närmiljö med blicken samtidigt som den mer avlägsna världen, många förortsbors före detta närmiljö, strömmar in genom parabolantennen. Denna metaforiska träffsäkerhet är karateristisk för Namazis konstnärskap. Men hans verk är alltid mer än en intressant berättelse eller en skarp replik: de är skulptur och måleri i sin egen rätt.

Sirious Namazi
Född 1970 i Kerman. [IR] Bor och arbetar i Stockholm.
Utbildning
1993–1998
Konsthögskolan i Malmö, Malmö
Separatutställningar i urval
2005
Galerie Nordenhake, Berlin [DE]
2004
Attraktion, Stockholm Art Fair, Stockholm
2003
Udda veckor, Moderna Museet, Stockholm
Grupputställningar i urval
2004
Carnegie Art Award, Henie Onstad Kunstsenter, Oslo [NO]
2004
Momentum, Moss [NO]
2003
Nya namn, Malmö Konstmuseum, Malmö
Bibliografi i urval
Frans-Josef Petersson, “Ready Made”, Konstvärlden och Disajn, 2005.
Anna Orrghen, ”Mänsklig topografi i sopform”, Svenska Dagbladet, 2004.
Milou Allerholm, ”Tätt och avväpnande”, Dagens Nyheter, 2003.