Linda Tedsdotter, Terapi 2001, 2001 © Linda Tedsdotter. Ljus- och ljudskulpturer. 35x30x70. Installationsbild Röda Sten, Göteborg (Ett onsdagsprojekt av Ynglingagatan).

Linda Tedsdotter

Linda Tedsdotter använder sig ofta av ljus och ljud i sitt konstnärskap. Hennes arbeten kan vara platsspecifika eller på annat sätt relatera till situationen och sammanhanget de ingår i. Med små visuella medel lockar hennes skulpturala installationer betraktaren till att delta på ett påtagligt styrt sätt.

De små ingreppen i omgivningen kan härledas till konstnärens nära förhållande till naturen, och kräver stor uppmärksamhet och känslighet av betraktaren.

I verket Missing Steps avlägsnade Tedsdotter ljud istället för att skapa det. I en trappa i ett museum i Zagreb täckte hon vissa trappsteg med heltäckningsmatta. Mattan hade samma färg som trätrappan för att överraska betraktaren. När man väl upptäckt det hela och gick i trappan på nytt, upptäckte man att Tedsdotter skapat en speciell rytm mellan de normala och de tystade fotstegen.

Terapi 2006 består av en serie ljudskulpturer som erbjuder användaren både ljus och kärleksterapi. Betraktaren sitter med huvudet instucket i en låda – en slags positiv hjärntvättmaskin! – och lyssnar till en röst som talar om vilken fantastisk och underbar människa du är. Installationen är skapad för att användas under Sveriges mörka och deprimerande vinterperiod.

Det finns ofta ett överraskningsmoment i Tedsdotters verk och en medveten manipulation eller illusion som har för avsikt att öka betraktarens sinnliga närvaro och självmedvetenhet.

Några frågor…

Vad driver dig som konstnär?

Lust

Nämn en konstnär från konsthistorien som du tycker har relevans idag och varför.

Kan inte Välja ut en… AllaharR mer eller mindre relevans på ett eller annat sätt. Ingen och inget har någon betydelse utan dess sammanhang.

Vilket var det dominerande samtalsämnet, diskussionen under din utbildning? Med lärare och mellan elever.

Det fanns inte ett samtalsämne som höll sig dominant under fem års tid, det skulle i sådana fall vara den kritiska skolpolitiska frågan. Konstdiskussionen ändrade sig tack och lov under tiden.

Berätta något om ditt verk som du visar på Moderna Museet. Berätta precis vad du vill om det.

Rösterna i lådorna är improviserade. Inga förskrivna texter, alla åtta personer pratar utifrån dem själva och deras egna tankar. De har bara fått instruktioner att tala till någon dom älskar. Varje låda har en egen röst.

Linda Tedsdotter

Född 1975 i Arjeplog. Bor och arbetar i Göteborg.

Utbildning

1996–2001
Konsthögskolan Valand, Göteborg

2000
Utbytesstudent San Fransisco Art Institute, San Fransisco [US]

1994–1996
Konstlinjen, Nordvästra Skånes Folkhögskola, Munka Ljungby.

Separatutställningar i urval

2005
Innanför, utanför, här eller där, Bob Kellys Videolounge, Röda Sten, Göteborg

2002
Vinden, Sub Bau, Göteborg

2000
One Way, Galleri Rotor, Göteborg

Grupputställningar i urval

2004
Delayed on Time, Missing Steps, Museum of Contemporary Art, Zagreb [HR]

2004
Mörkrets hjärta, Pyramid, Göteborgs Konsthall, Göteborg

2003
Periscope, Kaohsiung International Art Festival 2003, Kaohsiung [TW]

2003
Definitely maybe, Therapy 2003, Istanbul [TR]

Bibliografi i urval

Astrid von Rosen, Göteborgs-Posten. Kultur, 2005-04-07.

Nada Beros, Delayed on Time (utst. kat.), Museum of Contemporary Art, Zagreb, 2004.

Jonas Ingvarsson, Paletten, Ljudkonst, #245-246, 4-5/2001.

Mer om utställningen