Elis Eriksson
Hans numera klassiska ord ”- HÅLL TJEFTEN” manar till uppror och står för en vägran att underordna sig förtryckande normer, såväl språkliga som sociala. Det säregna skrivsättet är ett av de mest utmärkande dragen i Erikssons konstnärskap. Genom att göra sin egen dyslexi till ett personligt uttryck vänder han på värdeskalan. Det som vanligtvis brukar betraktas som ett hinder blir i stället hans styrka.
Själv är han aldrig tyst. Eriksson är en mångsidig och samhällsengagerad konstnär som höjer den lilla människans röst mot det övermäktigt stora. Han tar ställning för de fattiga och utsatta, de handikappade och annorlunda. Trots sin höga ålder slutar han inte att kritisera och utmana. I utställningen Låt lovsången ljuda, psaltaren 66:5-12 på Galleri Lars Bohman 2004 skildrade han den svenska äldrevården från ett vårdtagarperspektiv. Ålderdomshemmets begränsade värld där ett dåligt pålägg är lika viktigt som ett obehandlat liggsår fick mardrömslika proportioner i Elis Erikssons verk.
Elis Eriksson avled den 4 januari 2006.
Några frågor…
Vad driver dig som konstnär?
Det finns inget specifikt ”konstnär”. det som driver mej är lydnad jag är ingen, jag är ett tillfogandevara som brukas att omdana styrda frekvenser till massa till produkt där produkten representerar det som inte kan representeras.
Nämn en konstnär från konsthistorien som du tycker har relevans idag och varför.
Jag kan inte nämna ngn. ”konstnär” ur konsthistorien som inte är relativ relevant i dag.
Vilket var det dominerande samtalsämnet, diskussionen under din utbildning? Med lärare och mellan elever.
Under min tid på ”mejjan” förekom inga diskussioner mellan elever och läraren Lärarens huvud var fyllt med Michelangelo…för övrigt tomt.
Berätta något om ditt verk som du visar på Moderna Museet. Berätta precis vad du vill om det.
”VA DE ALLT”
Elis Eriksson
1906–2006
Föddes, bodde och arbetade i Stockholm.
Utbildning
1934–1939
Kungl. Konsthögskolan, Stockholm
1930–1933
Konstfack, Stockholm
Separatutställningar i urval
2006
Norrköpings Konstmuseum, Norrköping
2004
Låt lovsången ljuda, Galleri Lars Bohman, Stockholm 2003
Åkk, Galleri Lars Bohman, Stockholm
Grupputställningar i urval
2003
Moderna Museet c/o Malmö Konsthall, Malmö Konsthall, Malmö
2002
Konsten sedd genom Sven Lundhs öga, Smålands konstarkiv, Värnamo
1998
Opus 439, Liljevalchs Konsthall, Stockholm
Bibliografi i urval
Fred Andersson, ”Den första installationen söker sin fader”, Svenska Dagbladet, 2005-11-06.
Birgitta Rubin, ”Alltid aktiv, alltid arg”, Dagens Nyheter, 2003-04-10.
Thomas Olsson, ”Elis Eriksson har formeln för konst”, Nya Wermlands-Tidningen, 2001-01-12.