Group 2

Annika Larsson, Fire, 2005

Annika Larsson

Det är lätt att tappa fotfästet i tid och rum när man ser någon av Annika Larssons filmer. Berättelserna är tätt sammanvävda med soundtrackens electronicamusik, som ofta komponerats i nära samarbete med konstnären Tobias Bernstrup. Rörliga bilder blandas med stillbilder, och närbilder på både viktiga och oviktiga detaljer är framträdande estetiska inslag.

Genom kameralinsen får vi följa hur Larssons närmast fetischskapande blick slår attityder i spillror och ogiltigförklarar helhetsbilder. Regler eller koder, hemliga eller inte, bildar en fond för maktspel präglade av den nervkittlande växlingen mellan dominans och underkastelse.

Larsson spelar skickligt på betraktarens begär och använder det slags förföriska (och/eller diktatoriska) bildspråk som ofta förknippas med och används i reklamen. Vår törst efter visuella njutningar knyts ofta ihop med en längtan efter att förstå, och när en bild är klichéartad avspeglar den betraktarens förutfattade meningar om vad det är som avbildas. När klichén delvis förvandlas till något annat får bilden genast något tvetydigt över sig. Larsson diskuterar den makt som finns i de estetiska koderna och deras manifestationer, och hon uppvisar en uttalad ambition att gäcka betraktarens förväntningar och utmana blickens fördomar.

Några frågor…

Vad driver dig som konstnär?

Skepsism och ett paradoxalt ego.

Nämn en konstnär från konsthistorien som du tycker har relevans idag och varför.

Monty Cantsin, en multipel identitet, myntad 1978 av mail-konstnären David Zack. Egentligen var han påhittad som en öppen ”popstjärna” vars namn alla kunde uppträda under och på så sätt bidra och delta i hans berömmelse och framgångar. Monty blev sen mer och mer ett identitets experiment bland neoisterna (och dess grundare Istvan Kantor). Monty Cantsin är mycket relevant idag, med klara kopplingar till open source, file sharing och online kulturen. ”Han” berör också aktuella frågor kring copyright, plagiering, appropriering och aktivism.

Vilket var det dominerande samtalsämnet, diskussionen under din utbildning? Med lärare och mellan elever.

Jag diskuterade aldrig någonting. Jag höll mig borta.

Berätta något om ditt verk som du visar på Moderna Museet. Berätta precis vad du vill om det.

FIRE är ett verk om copyright, plagiering, appropriering, aktivism, terrorism och den massmediala bilden (den konsumerade, distanserade, kontrollerade samt manipulativa och förförande bilden) – Om skönhetens skräck och skräckens skönhet.

Annika Larsson

Född 1972 i Stockholm. Bor och arbetar i New York. [US]

Utbildning

1995–2000
Kungl. Konsthögskolan, Stockholm

Separatutställningar i urval

2004
Kunsthalle Nürnberg, Nürnberg [DE]

2003
Museum für Gegenwartskunst, Basel [CH]

2002
ICA, Institute of Contemporay Art, London [GB]

Grupputställningar i urval

2004
Fast Forward, Media Art Sammlung Goetz, ZKM, Karlsruhe [DE]

2003
Poetic Justice, 8th Istanbul Biennial, Istanbul [TR]

2001
SETS – Performing Surfaces, Annika Larsson, Michael Elmgreen & Ingar Dragset and Année Olofsson, IASPIS, 49th Venice Biennale, Venedig [IT]

Bibliografi i urval

Philipp Kaiser, Abigail Solomon Godeau, Annika Larsson (utst.kat.), Basel/Christoph Merian Verlag, Basel, 2003.

Annika Larsson Diary #2, Simona Vendramne (red.), Tema Celeste Editions, Gabrius S.p.A, 2003.

Gigiotto Del Vecchio, Caroline Corbetta, Annika Larsson – Dog, Centro de Arte de Salamanca, Consorcio Salamanca, 2002.

Mer om utställningen