Group 2

Saskia Holmkvist, Intervju med Saskia Holmkvist, 2005 © Saskia Holmkvist. Video, 8:40 min.

Saskia Holmkvist

Frågan om trovärdighet, hur den skapas och upprätthålls, är en viktig utgångspunkt i flera verk av Saskia Holmkvist. Videoverket Inte sant från 2004 visar en trollkarl presenterad på fyra monitorer. Man ser närbilder på hans händer, helbild på föreställningen och hans tal översatt till text. I bakgrunden hörs ljudet från själva trolleriet. Genom att fragmentarisera upplevelsen synliggör Holmkvist den ambivalens som är grunden för trolleri, där vi både vill ryckas med av illusionen och samtidigt genomskåda den.

Intervju med Saskia Holmkvist (2005) är en intervju med konstnären själv där hon berättar om den film vi just får se. Hon förklarar att den handlar om frågor som trovärdighet och äkthet. Men hon blir avbruten av intervjuaren som istället för att ställa nästa fråga kommenterar hennes kroppsspråk och hur hon uttrycker sig. Det hela blir en plågsam process där Holmkvist i filmen försöker att följa coachens förmaningar. Verket kommenterar en konstscen där tempot är uppskruvat och där en professionell presentation av det egna konstnärskapet blir allt viktigare för framgång. Samtidigt speglas en rörelse i samhället generellt där jaget alltmer blir till varumärke och där tillsynes spontana kommentarer och dokumentära bilder är frukten av noggrann repetition och iscensättning.

Några frågor…

Vad driver dig som konstnär?

Just nu är det frågor som berör trovärdighet, autenticitet, manipulation, information och representation. Hur dessa värden skapas och upprätthålls.

Nämn en konstnär från konsthistorien som du tycker har relevans idag och varför.

Något som varit viktigt för mig är dokumentärfilmens tradition att inta en auktoritär position i sättet att presentera saker, fast vi alla vet att det är en fiktion eller konstruktion likt mycket annan film.

Vilket var det dominerande samtalsämnet, diskussionen under din utbildning? Med lärare och mellan elever.

Jag gick på Konstfack 1999-2004. Frågor som jag upplevde var aktuella på skolan var feminism, maktstruktur och demokratiska förfaranden. Under mina år där pågick en debatt om hur vi skulle kunna få en kvinnlig professor. Märkligt nog var det väldigt svårt men lyckades till slut.

Berätta något om ditt verk som du visar på Moderna Museet. Berätta precis vad du vill om det.

Filmen, Intervju med Saskia Holmkvist, har formen av ett reportage om en konstnär. Men istället är det en lektion i framförandeteknik. Jag bjöd in en mediatränare att i en iscensatt intervjusituation om mitt verk öva min framförandeteknik. I filmen ville jag ta upp frågan om representation och hur man dagligen manipuleras av olika faktorer och intressen som man inte alltid är medveten om. Fokus i filmen ligger på vad vi upplever som äkta och autentisk och det som ständigt kan finslipas och förbättras.

Saskia Holmkvist Foto: Saskia Holmkvist

Saskia Holmkvist

Född 1971 i Stockholm. Bor och arbetar i Stockholm.

Utbildning

2000–2004
Konstfack, Stockholm

1999–2000
Gerrit Rietveld Academy, Amsterdam [NL]

1997–1999
Pernby Målarskola, Stockholm

Separatutställning

2005
IASPIS, Stockholm

Grupputställningar i urval

2005
Narrow focus, Tranzit, Bratislava [SK]

2005
Mörklagd 1+2, Signal, Malmö

2004
Commotion, Picture This – Moving Image, Arnolfini, Bristol [GB]

Bibliografi i urval

Vid regnbågens slut, (utst.kat/exh. cat.), Tumba Bruksmuseum, Tumba, 2005.

Tidskriften Fabrik#2–3/2005. Greyscale/CMYK, Tramway (utst.kat.), Glasgow, 2002.

Mer om utställningen