Group 2

Ola Pehrson, Hunt for the Unabomber, 2005 © Ola Pehrson/BUS 2006. Skulptural installation: 125 objekt, DVD. Istanbulbiennalen 2005

Ola Pehrson

Vardagliga, triviala, och ibland helt tråkiga företeelser kan göras till något att förundras över. Ola Pehrson blottlägger de dolda teknologiska strukturer som vi alla ofrånkomligen är en del av. I flera verk problematiseras vår relation till kommunikationsteknologins olika former och uttryck. De som styr våra liv och skapar våra levnadsmönster.

I realtid har Pehrson överfört svängningarna på Nasdaqbörsen till ett notblad som projiceras framför en kör vars medlemmar ger varsitt företag mänsklig röst. I ett annat verk påvisas televisionens makt över information, då textremsan inte alltid överensstämmer med vad personen i bild verkligen säger.

Vad kan vi lära oss av att plocka isär någonting och bygga ihop det på nytt? Polisen gör rekonstruktionsfilmer för att undersöka hur den åtalade gått till väga när ett brott har begåtts. Pehrsons remake av dokumentärfilmen Hunt for the Unabomber är inte bara ett återbesök i den teknikfientlige Kaczynskis värld. Det blir även till en särskådning av den dokumentära utsagans sanningshalt och trovärdighet när den utsätts för en driven fiktionalisering. Det ursprungliga ljudspåret blir den tråd som bitarna sys ihop med.

Dokumentärens subjektivitet förtätas ytterligare av att Pehrson står ensam bakom visualisering, roller och animationer. I utställningsrummet återfinns rekvisitan. Häpnadsväckande precisa tolkningar varvas med taffliga, i ett ständigt växande antal. Det utgör så bilden av omöjligheten i att helt kunna återge den ursprungliga filmens totala antal objekt.

Ola Pehrson avled den 14 april 2006.

Några frågor…

Vad driver dig som konstnär?

oj, svår fråga. kanske det att vissa saker är svåra att säga. de gör sig bättre som gjorda.

Nämn en konstnär från konsthistorien som du tycker har relevans idag och varför.

jag tycker att många konstnärer i konsthistorien kan ha relevans idag, men kanske inte alltid på det sätt som de själva skulle kunna föreställa sig.
själv tar jag inte så mycket näring från konsthistorien, utan mer från andra håll.

Vilket var det dominerande samtalsämnet, diskussionen under din utbildning? Med lärare och mellan elever.

mycket formella frågeställningar med lärarna. i övrigt var ”kroppen” ett dominerande tema på skolan i slutet av 90 talet. mellan eleverna var det väldigt varierande samtal. ingen direkt konsensus eller tydliga teman, vad jag kan minnas.

Berätta något om ditt verk som du visar på Moderna Museet. Berätta precis vad du vill om det.

det är en film som blivit en skulptur. den handlar kanske om hur vi tänker och bearbetar en berättelse.

Ola Pehrson

1964–2006
Föddes, bodde och arbetade i Stockholm.

Utbildning

1992–1997
Kungl. Konsthögskolan, Stockholm

1994
Hochschule der Kunste, Berlin [DE]

Separatutställningar i urval

2005
Galleri Lars Bohman, Stockholm

2002
Galleri Lars Bohman, Stockholm

2000
Art Statements, Basel [CH]

Grupputställningar i urval

2005
9th International Istanbul Biennial, Istanbul [TR]

2004
Momentum, Moss [NO]

2003
Së bashku, Tirana Biennale, Tirana [AL]

Bibliografi i urval

November Paynter, 9th International Istanbul Biennial (utst.kat.), 2005.

Torild Gjesvik, Momentum (utst.kat.), Moss, 2004.

David Elliott, Organising Freedom (utst.kat.), Moderna Museet, Stockholm, 2002.

Mer om utställningen