Group 2
Nathalie Djurberg,  Den es ist shön zu leben, 2005

Nathalie Djurberg, Den es ist shön zu leben, 2005 Courtesy Nathalie Djurberg & Galleria Giò Marconi. DVD, 09:46 min

Nathalie Djurberg

Nathalie Djurbergs animationer är färgstarka och grovhuggna. De enkelt utförda människofigurerna i plastellina och den grova klippningen gör att animationerna vid första anblicken ser ut att vara oskuldsfulla barnfilmer. Men berättelserna växlar oväntat och blir obehagligt hotfulla.

Filmerna håller ett högt tempo där lerfigurerna byter roller med varandra på ett överraskande sätt, hela tiden ackompanjerade av en påträngande och uppsluppen filmmusik. Den virvlande farten i kombination med musiken ger känslan av att något är på väg att gå över styr.

Djurberg raserar sagovärldens idylliska sken när hon utnyttjar sagan som ett rum där människans mörka natur tillåts levas ut. Den naiva estetiken kontrasteras mot berättelsernas betydligt mer allvarliga innehåll. Filmerna behandlar ämnen som maktutövande, olika former av våld, sexualitet, rädsla, ångest och förnedring. Hon lyfter fram sidor hos oss själva vi helst inte vill kännas vid och ger utrymme för undertryckta mänskliga önskningar – eller beteenden, som tangerar det tabubelagda.

Historiernas absurditet håller filmernas allvar på en viss distans. Med en ironisk humor kritiserar konstnären maktutövande i alla dess former genom att alltid avslutningsvis låta den underkuvade segra.

Några frågor…

Vad driver dig som konstnär?

Visste jag exakt varför skulle jag nog inte ha lika stor anledning att göra konst, men som det är nu kan jag inte låta bli.

Nämn en konstnär från konsthistorien som du tycker har relevans idag och varför.

Är Chris Burden tillräckligt gammal? Annars väljer jag definitivt Goya.

Vilket var det dominerande samtalsämnet, diskussionen under din utbildning? Med lärare och mellan elever.

Bataille var ett skräckinjagande samtalsämne när jag precis började konsthögskolan, jag verkar aldrig bli kvitt det.

Berätta något om ditt verk som du visar på Moderna Museet.

Det är en rundvandring i ett hus.

Nathalie Djurberg 

Nathalie Djurberg

Född 1978 i Lysekil. Bor och arbetar i Berlin.

Utbildning

1997–2002
Konsthögskolan i Malmö, Malmö

1995–1997
Hovedskous målarskola, Göteborg

Separatutställningar i urval

2005
Screening, Prince Charles Cinema, London [GB]

2005
Den 1:a på Moderna, Moderna Museet, Stockholm

2005
Why do I have this Urge to Do these Things Over and Over Again?, Galleria Gio’ Marconi, Milano [IT]

Grupputställnignar i urval

2005
Tirana Biennale, Tirana [AL]

2005
Enclosed – Contemporary Media Art Screening, British Museum, London [GB]

2004
Momentum, Moss [NO]

Bibliografi i urval

Chus Martinez, The World Through the Paint. Orphans of the Void (utst.kat.), Sala Rekalde, Bilbao, 2005.

John Peter Nilsson, ”Nathalie Djurberg”, Den 1:a på Moderna (informationsblad), Moderna Museet, Stockholm, 2005.

Jiyoon Lee, Enclosed – Contemporary Art Screening (utst.kat.), British Museum, London, 2005.

Mer om utställningen