Ola Åstrand
Åstrand arbetar med varierande tekniker – teckningar, installationer och målningar – och utför dem i en slags collageteknik som för tankarna till dagens sampling och ”cut and paste”-kultur. Han är både självutlämnande och allmängiltig i sitt sätt att presentera nya infallsvinklar och genom att dra slutsatser på samhälleliga fenomen, vilket sammantaget ger hans konst en politisk dimension.
I Skymningslandet illustrerar Åstrand individens ångestladdade alienation i vår tids uppskruvade tempo. Han fragmenterar element ur vardagen till ett sammelsurium av klichéartade drömföreställningar, konsumtionshets och prestationsångest, där stressrelaterade symptom dämpas med psykofarmaka. Med en finstämd medkänsla fångar han det lilla barnet som inte kan göra annat än att grimasera i protest.
Åstrand blandar fin- och populärkulturens olika estetiska uttryck. I hans verk finns referenser till serieteckning, kitschiga porträtt i airbrushteknik och 1960-talets affisch- och plakatkonst. Som en slags samtida popkonstnär intresserar han sig för företeelser i den senkapitalistiska masskulturen, där det privata blivit en del av det offentliga och det lekfullt galna kan vara en protest med största allvar.
Några frågor…
Vad driver dig som konstnär?
Nämn en konstnär från konsthistorien som du tycker har relevans idag och varför.
Vilket var det dominerande samtalsämnet, diskussionen under din utbildning? Med lärare och mellan elever.
Berätta något om ditt verk som du visar på Moderna Museet. Berätta precis vad du vill om det.
Ola Åstrand
Född 1959 i Helsingborg. Bor och arbetar i Göteborg.
Utbildning
1986–1991
Konsthögskolan Valand, Göteborg
Separatutställningar i urval
2005
Vit limousin, Dunkers Kulturhus, Helsingborg och Göteborgs Konsthall, Göteborg
2001
McMemories, Skånes Konstförening, Malmö
1994
Hur Unga Män Dör, Galleri TRE, Stockholm
Grupputställningar i urval
2004
This Sweet Sickness, Rhodes + Mann, London [GB]
1993
Overground, Världsutställningen 1993, Göteborgs Konsthall, Göteborg
1990
Tack Så Mycket, Galleri Overgaden, Köpenhamn [DK]
Bibliografi i urval
Pladask, Bakhåll, 1983.
Drömdagbok, 1995.
Monster, samlarkort med Clemens Altgård, 2001.