
Jacob Dahlgren, The wonderful world of abstraction, 2006 Installationsbild Moderna Museet, 2006 © Jacob Dahlgren/BUS 2006. Courtesy Charlotte Lund. Sidenband och aluminium. 900x500x400 cm. Foto: Per-Anders Allsten/Moderna Museet
Jacob Dahlgren
Det typiskt Dahlgrenska sättet att ordna stora mängder föremål leder tanken till ett modernistiskt och abstrakt måleri som vecklats ut i rummet. Många av hans verk har tillkommit i ett slags dialog med den senmodernistiske svenske konstnären Olle Baertling, som ägnade sitt liv åt de diagonala och triangulära färgfält han skapade vad han än företog sig: målningar, offentliga uppdrag, skulpturer.
Vi kan hitta de strikt formalistiska mönstren och konstruktionerna överallt i vår omgivning: i arkitekturen; i en stor del av formgivningen; i det offentliga rum som omger oss, ofta starkt förknippat med utopiska, modernistiska och positivistiska framtidsplaner med demokrati och jämlikhet som högsta mål. Genom att i sina installationer beröva vardagsföremålen deras funktionalitet och i stället betona de estetiska aspekterna, med andra ord omvandla dem till konst, stöper han om dessa ”gamla” idéer och begrepp till något helt och hållet samtida.

Jacob Dahlgren
Född 1970 i Stockholm.
Bor och arbetar i Stockholm.
Utbildning
1994–1999
Kungl. Konsthögskolan, Stockholm
Separatutställningar i urval
2005
Kunstverein Hamburger Bahnhof, Hamburg [DE]
2005
Jacob Dahlgren/Katarina Löfström, Malmö Konsthall, Malmö
2004
Galleri Charlotte Lund, Stockholm
Grupputställningar i urval
2005
Praguebiennale 2, Prag [CZ]
2004
I, the world, things, life, Norrköpings Konstmuseum, Norrköping
2002
Talking about time space and stories, 27th Biennal of Pontevedra, Pontevedra [ES]
Bibliografi i urval
Thomas Millroth, Jacob Dahlgren, Blå Himmel förlag, 2005.
Stina Högkvist, Begreppsförvirringens potentiella evighet, Galerie Anhava (utst.kat./exh. cat.), Helsingfors, 2003.
Rebecca Gordon Nesbitt, The wonderful world of Jacob Dahlgren, Ars Fennica (utst.kat./exh. cat.), Helsingfors, 2002.